Jak wybierać buty do wrotkarstwa szybkiego - poradnik
: ndz marca 27, 2011 10:58
Wrotkarstwo szybkie to postrzegany przez wiele osób sport wyczynowy, zawodniczy, jednak uprawiany również przez bardzo dużą rzeszę amatorów. Wynika to z chęci poczucia "wiatru we włosach", osiągnięcia wysokich prędkości, walki ze swoimi możliwościami kondycyjnymi. Chcemy być szybsi, a przede wszystkim dobrze się bawić. Zabawa to nie tylko frajda z uprawiania tego sportu, ale również zdrowie, które chcemy zachować jak najdłużej. W poniższym poradniku chcę przedstawić mój punkt widzenia, oparty doświadczeniami, scenami z wyścigów, opiniami wrotkarzy szybkich.
But - sztywny czy miękki?
Co mam na myśli "sztywny czy miękki"? Sztywny but to taki, który posiada dużą sztywność włókna węglowego czy szklanego. Nie będę tutaj wnikać dlaczego jedne buty wykonane z włókna węglowego czy szklanego są bardziej sztywne, drugie mniej. Chodzi głównie o materiał wiążący - czyli żywicę. Najważniejsze jest, że łatwo to sprawdzić ściskając cholewkę na wysokości kostek stawu skokowego. Czasami może się tak zdarzyć, że ściśniemy ją bez problemu i dotkniemy wewnętrzne ścianki ze sobą! Wtedy będzie to oznaczać, że to bardzo miękki but. Nie zapewni on nam stabilności podczas większej prędkości, o ile będziemy nawet ją w stanie uzyskać.
Większa sztywność butów lepiej przenosi transfer siły odepchnięcia, niż miękki but. Z kolei miękki but jest po prostu wygodniejszy, ponieważ poddaje się on naszej nodze. Jeśli zależy nam na wynikach, to trzeba brać jak najsztywniejsze buty, jeśli nie możemy takich dobrać pozostaje odlew (o tym później) lub miękki, na którym możemy zapomnieć o dobrych wynikach...
Dobrze wyprofilowany, sztywny but może bardzo dobrze leżeć na nodze. Oczywiście jest zależność: albo sztywne, albo wygodne, jednak często zdarza się, że jest i bardzo sztywny oraz świetnie leżący. Kwestia dobrego przymierzenia.
Serce, czy rozum? Nie dajmy się ładnemu wyglądowi, a szczególnie super cenie danego produktu.
Czasami może się zdarzyć, że nowe, niskie buty do wrotkarstwa szybkiego dostaniemy w cenie poniżej 1.000pln, a czasem nie starczy nam nawet 2.500pln. Na takie ceny składa się wiele czynników, a w szczególności mają na nie wpływ:
- sztywność konstrukcji (opisana powyżej)
- wyprofilowanie butów w okolicach kostek, stawu skokowego, ścięgna Achillesa - z reguły im droższe (też nie zawsze) tym jest to lepiej zrobione
- waga butów
- mocowanie do szyn
Nie kierujmy się wyglądem, ponieważ będziemy na nich jeździć, a nie je oglądać. Chcemy też oglądać nasze stopy w jak najlepszej kondycji, pamiętajmy o tym.
Słyszałem, że od kolegi / kolegów, że ten but jest wygodny! Szukam takiego samego! W ciemno.
Najczęściej pojawiający się mit w całej historii wrotkarstwa szybkiego. Oczywiście może się zdarzyć, że dany model pasuje jak największej liczbie jeżdżących, powiedzmy na 10 osób, 6 on pasuje. Nie dajmy się jednak ponieść takim opiniom. Pamiętaj, że każda stopa każdego człowieka jest inna, ba, nawet lewa stopa różni się od prawej, nie tylko długością. Buty do wrotkarstwa szybkiego trzeba przymierzyć na nogi, najlepiej z szynami bez kółek. Przymierzać jak najwięcej modeli, nie patrząc na wygląd. Wtedy mamy pewność, że stojąc na bucie mamy nogi prosto w pionie. Następnie należy ugiąć nogi w kolanach tak, jak trenujemy, bierzemy udział czy ścigamy się na zawodach. Pozycja z połkniętym kijem jest niewskazana.
Może się zdarzyć, że pasuje nam wiele modeli. Wtedy możemy kierować się cechami pobocznymi, taki jak: możliwości mocowanie szyn, coś, co większość uważa za najważniejsze: "wygląd".
Jak to jest z tym termoformowaniem, "dopasowaniem" termicznym butów do stóp?
Traktujmy to, jakby tego nie było. W pierwszej kolejności dobór jak najlepiej pasującego modelu / modeli przymierzając w prawidłowej postawie. Później myślmy o ewentualnym termoformowaniu punktowym, góra dwa punkty na stopę. Może się zdarzyć, że mamy jakąś nieproszoną naleciałość na stopie i żaden but nie pasuje. Leży nam wszędzie, ale jeden punkt nie pasuje. Wtedy może wejść termoformowanie tego punktu.
Mitem jest termoformowanie wkładając całego buta do piekarnika. Wynika to z tego, że deformujemy go całego i w momencie włożenia nogi łatwiej on się deformuje we wszystkich jego miejscach. Łatwiej but jest rozepchać, niż zwężać w momencie tego procesu. Pamiętaj, że but ma jak najlepiej przylegać do stopy i być sztywny - wtedy prędkość i wynik zależy tylko od nas, nie od sprzętu, a i komfortem cieszymy się z uprawiania tego sportu.
Łatwiej podlegają termoformowaniu buty droższe, są tam użyte lepsze materiały, łatwiej poddające się takiej obróbce. Czasami można też znaleźć modele z termoformowanym językiem - to jest najprostsze do zrobienia.
Niski but to nie dla mnie, bo nie trzyma się w stawie skokowym - czytaj: nie miałem go nigdy na nogach.
Dobry niski but bardzo dobrze trzyma w stawie skokowym, szczególnie kiedy jest dobrze wyprofilowany. Wiele osób przeżyło szok, że niski but tak dobrze potrafi trzymać! Jak gips! To prawda, czasami warto też go przymierzyć, bo może się zdarzyć, że to jest właśnie to, czego trzeba!
Mocowanie 165mm czy 195mm, o co tutaj chodzi? Mocowanie do szyn, czyli odległość ich punktów montażowych.
Najpopularniejsze, standardowe mocowania do szyn to 165mm oraz 195mm. Mogą zdarzyć się również 190mm, około 200mm, czy trzy punktowe -> poza standardem oraz jest jeszcze standardowy rozstaw 150mm, szczególnie dla małych stóp dzieci.
Montaż na 165mm ma najdłuższą historię w całym wrotkarstwie, aż do dnia dzisiejszego. W czym ta popularność? Największa ilość stóp na świecie pokrywa się w rozmiarach damskich EU około 38-39 oraz męskich 41-42. Odległość mocowania 165mm idealnie trafia w dwa punkty, gdzie siła odepchnięcia się w nich kumuluje. Dla chcących dowiedzieć się więcej w tym temacie, mogę go rozwinąć, ale nie wiem czy zrobię to na forum
W tym mocowaniu przez długi okres czasu były stosowane szyny 5x 80mm lub 5x 84mm oraz są teraz stosowane szyny do 4x90mm włącznie.
Czasami można znaleźć szyny 4x100mm oraz nawet 4x110mm -> te to już przesada totalna, ponieważ za wysoko mamy środek ciężkości przy tym rozstawie.
Ten montaż jest zalecany dla osób, które zaczynają przygodę z wrotkarstwem ORAZ mają małe stopy, np. dzieci, drobne kobietki czy mężczyźni, jeżdżące osoby w klubach, które chcą jak najlepiej technicznie się rozwijać.
Następnie mamy montaż 195mm, na ten moment najbardziej popularny na świecie w wielu konfiguracjach szyn: 4x90mm, 4x100mm, 4x110mm oraz wersje 3x xxxmm 1x xxxmm. Ucieka tutaj trochę wykorzystanie mocowanie przy przekazywaniu siły odepchnięcia, ale nie zawsze, ponieważ:
- większe rozmiary stóp mają przesunięte punkty wykorzystania siły i mogą trafić właśnie w rozstaw 195mm
- są marki butów specjalizujące się we wrotkarstwie szybkim, które rozwiązały ten problem 3 punktowym (niestandardowym) mocowaniem lub wyprodukowały buty z mocowaniami 195mm z platformą, która podpiera szyny na odcinku 165mm
- są firmy specjalizujące się w "tuningu" butów i szyn, które produkują elementy podtrzymujące but z szynami na odcinkach pomiędzy mocowaniami
- są firmy, które produkują szyny z elementami podpierającymi buty
Statystycznie najwięcej osób wydając raz pieniądze kupuje buty na rozstaw 195mm (osoby dorosłe).
Ważną sprawą jest możliwość regulacji szyn na boki oraz przód tył. Z reguły buty mają mocowanie jednopunktowe stałe - regulowanie szyny uzależnione od szyn, regulacja w bucie w poprzek -> najlepsze jeśli mamy szyny z regulacją wzdłuż, lecz niestety często się zdarza, że ruchoma regulacja buta jest po prostu słabej jakości, monolit z wieloma otworami -> prawie idealne, jednak regulacja następuje skokowe.
Jak widać idealności nie ma w zakresach regulacji szyn. Mało osób jednak przykłada do tego uwagę, szczególnie amatorów, którzy jednak powinni brać to pod uwagę, jeśli chcą iść, przepraszam: jechać szybciej i do przodu
Jak to jest z odlewami? Buty idealne dla każdego?
Odlew, czyli buty zrobione dokładnie na nasze stopy. Rozwiązanie idealne? Nie zawsze. But odlewany musi być zrobiony idealnie. Często się jednak zdarza, że takim on nie jest. Trzeba poprawiać. Jeśli jednak wszystko jest zrobione dobrze, to nic - tylko się cieszyć.
Realia się jednak inne:
- dobre buty odlewane wykonane z dobrej jakości włókien jak i mocnymi mocowaniami do szyn kosztują, niemało.
- zrobienie butów rozbiega się w czasie. Nie da się tego zrobić w tydzień.
- najmniej ważna rzecz - buty odlewane z reguły ładnie nie wyglądają, szczególnie "tanie".
Idealne na długość, większe, jakie?
Nie kupujmy za małych lub na styk, nie mając pewności, że możemy je rozciągnąć. Uciskający, sztywny but, szczególnie w źle wyprofilowanej pięcie może tam zrobić wiele złego. Skończyć może to się zabiegiem chirurgicznym ze szlifowaniem kości piętowej, nie polecam.
Lepiej dobrać buty z lekkim zapasem, ale tylko w momencie kiedy idealnie nam but trzyma w stawie skokowym i pięcie.
Na koniec dodam, że buty do wrotkarstwa szybkiego to wydatek na wiele lat, jeśli mamy się nimi cieszyć jak najdłużej, a tym bardziej zdrowiem naszym jak i stóp - wybierajmy je jak najlepiej dopasowane i przymierzone na żywo, nie wirtualnie.
PS Jak na razie wersja bez zdjęć.
But - sztywny czy miękki?
Co mam na myśli "sztywny czy miękki"? Sztywny but to taki, który posiada dużą sztywność włókna węglowego czy szklanego. Nie będę tutaj wnikać dlaczego jedne buty wykonane z włókna węglowego czy szklanego są bardziej sztywne, drugie mniej. Chodzi głównie o materiał wiążący - czyli żywicę. Najważniejsze jest, że łatwo to sprawdzić ściskając cholewkę na wysokości kostek stawu skokowego. Czasami może się tak zdarzyć, że ściśniemy ją bez problemu i dotkniemy wewnętrzne ścianki ze sobą! Wtedy będzie to oznaczać, że to bardzo miękki but. Nie zapewni on nam stabilności podczas większej prędkości, o ile będziemy nawet ją w stanie uzyskać.
Większa sztywność butów lepiej przenosi transfer siły odepchnięcia, niż miękki but. Z kolei miękki but jest po prostu wygodniejszy, ponieważ poddaje się on naszej nodze. Jeśli zależy nam na wynikach, to trzeba brać jak najsztywniejsze buty, jeśli nie możemy takich dobrać pozostaje odlew (o tym później) lub miękki, na którym możemy zapomnieć o dobrych wynikach...
Dobrze wyprofilowany, sztywny but może bardzo dobrze leżeć na nodze. Oczywiście jest zależność: albo sztywne, albo wygodne, jednak często zdarza się, że jest i bardzo sztywny oraz świetnie leżący. Kwestia dobrego przymierzenia.
Serce, czy rozum? Nie dajmy się ładnemu wyglądowi, a szczególnie super cenie danego produktu.
Czasami może się zdarzyć, że nowe, niskie buty do wrotkarstwa szybkiego dostaniemy w cenie poniżej 1.000pln, a czasem nie starczy nam nawet 2.500pln. Na takie ceny składa się wiele czynników, a w szczególności mają na nie wpływ:
- sztywność konstrukcji (opisana powyżej)
- wyprofilowanie butów w okolicach kostek, stawu skokowego, ścięgna Achillesa - z reguły im droższe (też nie zawsze) tym jest to lepiej zrobione
- waga butów
- mocowanie do szyn
Nie kierujmy się wyglądem, ponieważ będziemy na nich jeździć, a nie je oglądać. Chcemy też oglądać nasze stopy w jak najlepszej kondycji, pamiętajmy o tym.
Słyszałem, że od kolegi / kolegów, że ten but jest wygodny! Szukam takiego samego! W ciemno.
Najczęściej pojawiający się mit w całej historii wrotkarstwa szybkiego. Oczywiście może się zdarzyć, że dany model pasuje jak największej liczbie jeżdżących, powiedzmy na 10 osób, 6 on pasuje. Nie dajmy się jednak ponieść takim opiniom. Pamiętaj, że każda stopa każdego człowieka jest inna, ba, nawet lewa stopa różni się od prawej, nie tylko długością. Buty do wrotkarstwa szybkiego trzeba przymierzyć na nogi, najlepiej z szynami bez kółek. Przymierzać jak najwięcej modeli, nie patrząc na wygląd. Wtedy mamy pewność, że stojąc na bucie mamy nogi prosto w pionie. Następnie należy ugiąć nogi w kolanach tak, jak trenujemy, bierzemy udział czy ścigamy się na zawodach. Pozycja z połkniętym kijem jest niewskazana.
Może się zdarzyć, że pasuje nam wiele modeli. Wtedy możemy kierować się cechami pobocznymi, taki jak: możliwości mocowanie szyn, coś, co większość uważa za najważniejsze: "wygląd".
Jak to jest z tym termoformowaniem, "dopasowaniem" termicznym butów do stóp?
Traktujmy to, jakby tego nie było. W pierwszej kolejności dobór jak najlepiej pasującego modelu / modeli przymierzając w prawidłowej postawie. Później myślmy o ewentualnym termoformowaniu punktowym, góra dwa punkty na stopę. Może się zdarzyć, że mamy jakąś nieproszoną naleciałość na stopie i żaden but nie pasuje. Leży nam wszędzie, ale jeden punkt nie pasuje. Wtedy może wejść termoformowanie tego punktu.
Mitem jest termoformowanie wkładając całego buta do piekarnika. Wynika to z tego, że deformujemy go całego i w momencie włożenia nogi łatwiej on się deformuje we wszystkich jego miejscach. Łatwiej but jest rozepchać, niż zwężać w momencie tego procesu. Pamiętaj, że but ma jak najlepiej przylegać do stopy i być sztywny - wtedy prędkość i wynik zależy tylko od nas, nie od sprzętu, a i komfortem cieszymy się z uprawiania tego sportu.
Łatwiej podlegają termoformowaniu buty droższe, są tam użyte lepsze materiały, łatwiej poddające się takiej obróbce. Czasami można też znaleźć modele z termoformowanym językiem - to jest najprostsze do zrobienia.
Niski but to nie dla mnie, bo nie trzyma się w stawie skokowym - czytaj: nie miałem go nigdy na nogach.
Dobry niski but bardzo dobrze trzyma w stawie skokowym, szczególnie kiedy jest dobrze wyprofilowany. Wiele osób przeżyło szok, że niski but tak dobrze potrafi trzymać! Jak gips! To prawda, czasami warto też go przymierzyć, bo może się zdarzyć, że to jest właśnie to, czego trzeba!
Mocowanie 165mm czy 195mm, o co tutaj chodzi? Mocowanie do szyn, czyli odległość ich punktów montażowych.
Najpopularniejsze, standardowe mocowania do szyn to 165mm oraz 195mm. Mogą zdarzyć się również 190mm, około 200mm, czy trzy punktowe -> poza standardem oraz jest jeszcze standardowy rozstaw 150mm, szczególnie dla małych stóp dzieci.
Montaż na 165mm ma najdłuższą historię w całym wrotkarstwie, aż do dnia dzisiejszego. W czym ta popularność? Największa ilość stóp na świecie pokrywa się w rozmiarach damskich EU około 38-39 oraz męskich 41-42. Odległość mocowania 165mm idealnie trafia w dwa punkty, gdzie siła odepchnięcia się w nich kumuluje. Dla chcących dowiedzieć się więcej w tym temacie, mogę go rozwinąć, ale nie wiem czy zrobię to na forum
W tym mocowaniu przez długi okres czasu były stosowane szyny 5x 80mm lub 5x 84mm oraz są teraz stosowane szyny do 4x90mm włącznie.
Czasami można znaleźć szyny 4x100mm oraz nawet 4x110mm -> te to już przesada totalna, ponieważ za wysoko mamy środek ciężkości przy tym rozstawie.
Ten montaż jest zalecany dla osób, które zaczynają przygodę z wrotkarstwem ORAZ mają małe stopy, np. dzieci, drobne kobietki czy mężczyźni, jeżdżące osoby w klubach, które chcą jak najlepiej technicznie się rozwijać.
Następnie mamy montaż 195mm, na ten moment najbardziej popularny na świecie w wielu konfiguracjach szyn: 4x90mm, 4x100mm, 4x110mm oraz wersje 3x xxxmm 1x xxxmm. Ucieka tutaj trochę wykorzystanie mocowanie przy przekazywaniu siły odepchnięcia, ale nie zawsze, ponieważ:
- większe rozmiary stóp mają przesunięte punkty wykorzystania siły i mogą trafić właśnie w rozstaw 195mm
- są marki butów specjalizujące się we wrotkarstwie szybkim, które rozwiązały ten problem 3 punktowym (niestandardowym) mocowaniem lub wyprodukowały buty z mocowaniami 195mm z platformą, która podpiera szyny na odcinku 165mm
- są firmy specjalizujące się w "tuningu" butów i szyn, które produkują elementy podtrzymujące but z szynami na odcinkach pomiędzy mocowaniami
- są firmy, które produkują szyny z elementami podpierającymi buty
Statystycznie najwięcej osób wydając raz pieniądze kupuje buty na rozstaw 195mm (osoby dorosłe).
Ważną sprawą jest możliwość regulacji szyn na boki oraz przód tył. Z reguły buty mają mocowanie jednopunktowe stałe - regulowanie szyny uzależnione od szyn, regulacja w bucie w poprzek -> najlepsze jeśli mamy szyny z regulacją wzdłuż, lecz niestety często się zdarza, że ruchoma regulacja buta jest po prostu słabej jakości, monolit z wieloma otworami -> prawie idealne, jednak regulacja następuje skokowe.
Jak widać idealności nie ma w zakresach regulacji szyn. Mało osób jednak przykłada do tego uwagę, szczególnie amatorów, którzy jednak powinni brać to pod uwagę, jeśli chcą iść, przepraszam: jechać szybciej i do przodu
Jak to jest z odlewami? Buty idealne dla każdego?
Odlew, czyli buty zrobione dokładnie na nasze stopy. Rozwiązanie idealne? Nie zawsze. But odlewany musi być zrobiony idealnie. Często się jednak zdarza, że takim on nie jest. Trzeba poprawiać. Jeśli jednak wszystko jest zrobione dobrze, to nic - tylko się cieszyć.
Realia się jednak inne:
- dobre buty odlewane wykonane z dobrej jakości włókien jak i mocnymi mocowaniami do szyn kosztują, niemało.
- zrobienie butów rozbiega się w czasie. Nie da się tego zrobić w tydzień.
- najmniej ważna rzecz - buty odlewane z reguły ładnie nie wyglądają, szczególnie "tanie".
Idealne na długość, większe, jakie?
Nie kupujmy za małych lub na styk, nie mając pewności, że możemy je rozciągnąć. Uciskający, sztywny but, szczególnie w źle wyprofilowanej pięcie może tam zrobić wiele złego. Skończyć może to się zabiegiem chirurgicznym ze szlifowaniem kości piętowej, nie polecam.
Lepiej dobrać buty z lekkim zapasem, ale tylko w momencie kiedy idealnie nam but trzyma w stawie skokowym i pięcie.
Na koniec dodam, że buty do wrotkarstwa szybkiego to wydatek na wiele lat, jeśli mamy się nimi cieszyć jak najdłużej, a tym bardziej zdrowiem naszym jak i stóp - wybierajmy je jak najlepiej dopasowane i przymierzone na żywo, nie wirtualnie.
PS Jak na razie wersja bez zdjęć.