Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave
Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
Pozdrawiam
Łukasz
Łukasz
- zico
- Admin
- Posty: 8963
- Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
- Moje rolki: SR Tarrega
- Jeżdżę od: 12 sty 1994
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Normalna sprawa, ponieważ: maleje ilość "miękkiego" materiału w stosunku do twardego rdzenia oraz powiększa się powierzchnia tarcia.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami
-
- Pięciokółkowiec 84mm
- Posty: 202
- Rejestracja: ndz maja 11, 2008 8:44
- Moje rolki: Simmons PRO M1
- Jeżdżę od: 01 maja 2007
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Mam zajechane G13 też do treningów i zauważyłem dokładnie to samo Łukasz. Dobre "mięcho" się zużyło moja nawet stukają przy kontakcie z asfaltem.pz34 pisze:Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
-
- Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
- Posty: 492
- Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
- Jeżdżę od: 02 sty 2010
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Na gładkiej, suchej nawierzchni takie twardsze kółka powinny dawać mniejsze opory toczenia czyli teoretycznie większą prędkość pod warunkiem, że ich profil jest jeszcze przyzwoity. Na mokrej nawierzchni lepiej na nich nie jechać z uwagi na mniejszą przyczepność. Jest jeszcze jeden minus jazdy na tak zużytych kółkach - nadmierne drgania przenosząc się na plastikowy środek kółka (hub) mogą powodować pęknięcia plastiku, rozpadnięcie się kółka i blokadę rolki.
Kółka dwuwarstwowe z uwagi na wysoką cenę i szybkie ścieranie się miękkiej warstwy zewnętrznej należałoby raczej stosować tylko na zawody, a trenować na tańszych, standardowych.
Kółka dwuwarstwowe z uwagi na wysoką cenę i szybkie ścieranie się miękkiej warstwy zewnętrznej należałoby raczej stosować tylko na zawody, a trenować na tańszych, standardowych.
Pozdrawiam.
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Dokładnie: jest taki efekt stukania.Mirek_83 pisze:Mam zajechane G13 też do treningów i zauważyłem dokładnie to samo Łukasz. Dobre "mięcho" się zużyło moja nawet stukają przy kontakcie z asfaltem.pz34 pisze:Zauważyłem, że G13 na których trenuję od 3 m-cy zrobiły się twardsze niż były. Na początku myślałem że to wina np zużycia się smaru w łożyskach. Po ponownym nasmarowaniu okazało się że koła jadą tak samo jeżeli chodzi o wibracje. Tym bardziej to odczuwam gdyż trenuję na ścieżkach rowerowych pokrytych odwróconą i nierówną kostką. Widziałem kiedyś przekrój tej klasy koła. Składało się ono z dwóch warstw i może gdy ‘dochodzi’ się do tej wewnętrznej twardszej warstwy to koła stają się właśnie takie toporne! Koła mają po około 105 mm.
Pozdrawiam
Łukasz
Łukasz
-
- Pięciokółkowiec 84mm
- Posty: 202
- Rejestracja: ndz maja 11, 2008 8:44
- Moje rolki: Simmons PRO M1
- Jeżdżę od: 01 maja 2007
- Lokalizacja: Gdańsk
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
to są koła, które kiedyś były kołami startowymi.bj43 pisze:Na gładkiej, suchej nawierzchni takie twardsze kółka powinny dawać mniejsze opory toczenia czyli teoretycznie większą prędkość pod warunkiem, że ich profil jest jeszcze przyzwoity. Na mokrej nawierzchni lepiej na nich nie jechać z uwagi na mniejszą przyczepność. Jest jeszcze jeden minus jazdy na tak zużytych kółkach - nadmierne drgania przenosząc się na plastikowy środek kółka (hub) mogą powodować pęknięcia plastiku, rozpadnięcie się kółka i blokadę rolki.
Kółka dwuwarstwowe z uwagi na wysoką cenę i szybkie ścieranie się miękkiej warstwy zewnętrznej należałoby raczej stosować tylko na zawody, a trenować na tańszych, standardowych.
@ Łukasz - nie wiem czy to efekt stosowania przez producenta różnych mieszanek uretanu czy "zbliżanie się" scieraniem do tego wewnętrznego wkładu koła. Nie mniej jednak jest już nas dwóch, a i drugi zestaw, który mam zaczyna podobnie "reagować" więc tak chyba w tych kołach jest. Może też za bardzo "kłapiemy" nogami przy ich wstawianiu
-
- Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
- Posty: 492
- Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
- Jeżdżę od: 02 sty 2010
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Konstrukcja kółek nowej generacji:
patrz tutaj.
Zdjęcia przekrojonego kółka:
patrz tutaj.
Jak widać na zdjęciach, wewnętrzny rdzeń (TR) jest w innym kolorze niż opona, prawdopodobnie po to, aby było wiadomo, kiedy kółka można wyrzucić.
patrz tutaj.
Zdjęcia przekrojonego kółka:
patrz tutaj.
Jak widać na zdjęciach, wewnętrzny rdzeń (TR) jest w innym kolorze niż opona, prawdopodobnie po to, aby było wiadomo, kiedy kółka można wyrzucić.
Pozdrawiam.
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Z tym 'kłapaniem' też się zastanawiam. Wydaje mi się że powrót nogi trzeba wykorzystać do under pusha czyli po to by zrobić podobny efekt jaki robi wyrzut ręki do przodu przy sprincie i w związku z tym trudno jest delikatnie położyć rokę na safalcie bo po prostu nie ma czasu (na pieszczoty;). Zresztą jak oglądam filmy np Swingsa lub Fernandeza to zauważam, że Oni całkiem mocno wstawiają rolkę pod biodro. Oni można powiedzieć ''walą tą rolką w asfalt, a zwłaszcza Even. Może tak ma być?!
Pozdrawiam
Łukasz
Łukasz
-
- Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
- Posty: 492
- Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
- Jeżdżę od: 02 sty 2010
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Firma MPC stosuje w swoich kółkach odwrotny patent: miękki rdzeń i twardą oponę. Twierdzi, że ich koła dzięki temu patentowi są najszybsze na świecie.
Cytuję:
"MPC market MTECH technology as the 'Soft Heart, Hard Body' - the essence of the company's patents which keep MPC wheels leading the competition. Soft heart, Hard body is literally how the MTECH tire is constructed. The tire of an MTECH wheel is made up of a soft inner (62A shore hardness in the most resilient material found in any wheel), beneath a durable outer material (80+A shore hardness in a durable, surface hugging urethane)."
Więcej na ten temat tutaj.
Cytuję:
"MPC market MTECH technology as the 'Soft Heart, Hard Body' - the essence of the company's patents which keep MPC wheels leading the competition. Soft heart, Hard body is literally how the MTECH tire is constructed. The tire of an MTECH wheel is made up of a soft inner (62A shore hardness in the most resilient material found in any wheel), beneath a durable outer material (80+A shore hardness in a durable, surface hugging urethane)."
Więcej na ten temat tutaj.
Pozdrawiam.
- zico
- Admin
- Posty: 8963
- Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
- Moje rolki: SR Tarrega
- Jeżdżę od: 12 sty 1994
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
To samo ma Matter G13 TR3 oraz AM-Wing Turbo oraz Bont G4:
Matter: http://www.matter-racing.com/technology/
Bont: http://www.bontwheels.com/items/tech.html
Matter: http://www.matter-racing.com/technology/
Bont: http://www.bontwheels.com/items/tech.html
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Teraz przy okazji niższych temperatur można by też pogadać o zmianie twardości kół w niższych temperaturach
Pozdrawiam
Łukasz
Łukasz
-
- Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
- Posty: 492
- Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
- Jeżdżę od: 02 sty 2010
- Lokalizacja: Kraków
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Pogadać zawsze można, szkoda tylko, że tak mało dyskutantów na forum. Wygląda na to, że większość przeniosła się na facebook’a i tam dzieli się swoim doświadczeniem.pz34 pisze:Teraz przy okazji niższych temperatur można by też pogadać o zmianie twardości kół w niższych temperaturach
Jeździłem zimą na rolkach, gdy nie było śniegu i nie zauważyłem różnicy w twardości kółek. Pewnie jakaś różnica była, ale ja jej nie wyczuwałem.
Dysponując przyrządem do pomiaru twardości tworzywa w/g Shore’a, można by wyznaczyć charakterystykę zmian twardości konkretnego poliuretanu w zależności od temperatury. Nie sądzę jednak, aby znajomość tej charakterystyki miała jakiekolwiek znaczenie dla rolkarzy, nawet tych, którzy walczą o ułamki sekund na mecie, ponieważ warunki pogodowe (w tym temperatura otoczenia) są jednakowe dla wszystkich uczestników zawodów.
Poliuretan ma jednak cechę zależną od temperatury, która daje się praktycznie wykorzystać. Jest nią topliwość.
Właścicieli drogich kółek zainteresuje możliwość ich regeneracji, czyli nadlewania startych ubytków. Trzeba się tylko dogadać z firmą, która to robi, co do ceny takiej operacji. Przy koszcie kompletu kółek rzędu 1000 PLN może to się opłacać.
Patrz tutaj:
http://www.femat.pl/regeneracja_kolek_oraz_rolek.html
http://www.regeneracjakola.pl/
http://www.polimery.zabi.pl/
Pozdrawiam.
- Doody
- Prześcignął Chuck`a...
- Posty: 980
- Rejestracja: ndz maja 15, 2011 7:59
- Moje rolki: SEBA FR2 + HC / PS R4
- Jeżdżę od: 01 maja 1993
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
Pytanie tylko jakim uretanem nadleją te koła, bo sądzę że Matter, MPC itd nie przekażą im składu chemicznego swojej mieszanki, nie mówiąc już o tym że nadlanie kółka do rolek to zupełnie co innego niż nadlanie kółka do wózka, czy szafki które mają zupełnie płaski profil "opony".
Znam z autopsji: BAUER FX3, Rollerblade Super Stradablade, ROCES ROME FCO, ROCES M12, Fila Primo Wave, Powerslide R4, Rollerblade Racemachine, Powerslide Phuzion Urban 11, SEBA FR2, Powerslide R4
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
WITAM
Zmienię trochę temat, pytanie czy można przetoczyć kółka w celu nadania profilu ?
Czy może od razu kupić nowe ?
Zmienię trochę temat, pytanie czy można przetoczyć kółka w celu nadania profilu ?
Czy może od razu kupić nowe ?
- zico
- Admin
- Posty: 8963
- Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
- Moje rolki: SR Tarrega
- Jeżdżę od: 12 sty 1994
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Zmiana twardości kół w miarę ich ścierania
W Niemczech przetaczają, nadają profil - jakiś sens w tym jest.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami