Historia wrotkarstwa szybkiego rozpoczęła się od kółek o średnicy 76mm, potem 80mm i 84mm aż do ogromnego skoku do 100mm, ktory wydawał się skokiem w przyszłość (2004). W ciągu jednego roku ten ogromny skok okazał się być już przeszłościa, kiedy na początku 2005 roku Supersonic Salomon po raz pierwszy wyprodukował kółka 104mm i 110mm. Czy ta ewolucja ma sie ku końcowi, czy będzie trwała dalej?
Właściwie wygląda na to, że ewolucja ma się ku końcowi, a więc postaramy się z Pier Davide Romani, jednym z pierwszych wrotkarzy na 110 i 104, przeanalizować te ostatnie 3 rozmiary kółek: 100, 104 i 110mm.
100mm: Zmiana z 84mm na 100 była prawdopodobnie najbardziej trudną zmianą do której musiałem się zadoptować. Setki to zdecydowanie duże przejście z 84-rek. Toczą się lepiej, utrzymują prędkość dłużej i możliwe jest wykorzystanie 100% siły jaką sie posiada, bez odczucia że jedziesz za szybko – tak jakbyś jechał z góry. Wiesz, kiedy czujesz się taki szybki, że nie jesteś w stanie kontrolować swoich nóg. Pierwsza rzecz jaką odczułem to wysokość od podłoża, która dawała mi niestabilność, trzeba spędzić kilka godzin na setkach aby nabrać pewności siebie! Druga rzecz to to że musisz zmienić kadencję jazdy. Aby w pełni wykorzystać przewagę jaką daja duże koła, musisz mocniej się odpychać, ale nawet bardziej ważne jest to aby toczyć się dłużej niż na 84mm... ponieważ na setkach jest dużo łatwiej utrzymać maksymalną prędkość. Mogę na 100% powiedzieć, że przejście z 84mm na 100mm to była najlepsza kiedykolwiek zmiana dla wrotkarstwa. Poprawiło to maksymalną prędkość, średnią prędkość i mimo że kółka są wieksze, zwinność wrotkarzy pozostała taka jak na 84mm. Aby jeździć na 100mm nie musiałeś mieć specjalnych butów, tylko szynę.
110mm: Teraz koła 110mm są szeroko dostepne w sklepach po tym jak Saab Salomon zaskoczył świat w 2005 roku, jadąc pierwszy wyścig tegorocznego Pucharu Świata w Seulu na tych gigantach.
W tamtym sezonie, kiedy 110mm dopiero co weszły na rynek i były zupełną nowością, jak to zwykle bywa z nowymi technologiami, wielu ludzi nie wierzyło, że ten rozmiar ma przyszłość. Ale teraz, dwa lata później, 110mm wrócily do łask dzięki Matter i drużynie Powerslide. Osobiście przejeździlem na tych kółkach cały sezon także mogę spisać moje wrażenia.
Te koła są OGROMNE. Pierwsze uczucie to “cholera, te kółka są ciężkie” i oczywiście rozmiar nie pomaga zwinności czy zdolności do podwójnego odbicia, chociaż po pewnym czasie te rzeczy wracają. Moja osobista opinia: te kółka są naprawdę dobre na płaską trasę, która nie jest za trudna technicznie i nie ma zbyt wielu ostrych zakrętów. Trasę, gdzie ostatnie zakręty są w pewnej odległości od lini mety jak w Berlinie, Zurychu, Seulu, Incheonie, Suzhoe czy Pampalonie. Mówię tak ponieważ nawet po miesiącach ciężkiego treningu aby poprawić moją zwinność, negatywne aspekty tych kółek to ciągle wiraże i zdolność do gwałtownej zmiany rytmu. Z drugiej strony, prosta, płaska trasa daje doskonałą okazję do wykorzystania całej pary w nogach. Jeśli powiemy że setki były jeden krok ponad 84mm, 110 jest prawdopodobnie jakieś 2 kroki ponad 100mm – i tym razem nie ma ucieczki od ich negatywów. Jeszcze inny problem związany z tymi kółkami pojawia się kiedy jestem zmęczony. Kiedy jestem zmęczony jest mi trudno przyspieszać, odpychać się i poprostu jechać na tych kołach. Na 110-kach wydaje się to 10 razy cięższe! Dla porownania z rowerem – probowaleś kiedy wrzucić na najcięższą zębatkę kiedy jesteś zmęczony? Jest to dokladnie takie samo odczucie na 110-kach.
Radziłbym zarezerwować ten rozmiar kółek dla tych bardzo mocnych, muscularnych długodystansowców, którzy znają dobrze trasę i wiedzą że te kółka są odpowiednie, czy dla tych fitnesowców, którzy są zainteresowani w odczuciach związanych z jazdą kółkach bezkompromisowych, na kółkach bez ograniczeń w prędkości maksymalnej, nawet na słynnym zjeździe w Saint Moritz!
Nie polecalbym tych kółek dla tych wrotkarzy, ktorzy są zainteresowani jazdą na torze czy na ciasnych trasach, oraz dla tych drobnych, młodych zawodników, którzy nie mają mocarnych ciał. Kółka 110mm są kółkami bezkompromisowymi ... dają wszystko albo nic.
W drużynie Salomona, aby zamocować zestaw 110mm przesunęliśmy punkty przyczepienia szyny z 195mm do 205mm. Dzieki temu wysokość naszych wrotek od podłoża była prawie taka sama jak na zestawach 100mm. W ten sposob nasze 110-ki były lepsze w użyciu i dużo zwrotniejsze... to był nasz SEKRET w 2005 roku. Wszystkie inne firmy wolały szybko sprzedać ten zestaw, i dlatego wciskaly 110mm na szyny o rozstawie 195 bez zastanowienia że wysokośc takiej wrotki od podloża jest dużo większa niż w setkach. A to jest naprawdę duża wada! Ta mała różnica powoduje że 110mm zachowują dziwnie... dużo gorzej! Odbicie jest dużo trudniejsze, trudniej jest osiągnąć prędkości maksymalne i kostki znajdują się pod ogromnym naciskiem. Porównaj 100mm na 12.8 cala szynach do 110mm na 13.3 cala… dużo dłuższe! Ale będziemy mówić o rożnicach między szynami w nastepnych wydaniach magazynu W-trenera.
104mm: Zostawiłem moje komentarze o 104mm na koniec ponieważ to rozmiar, ktory naprawdę lubiłem. 104mm to odpowiedni kompromis pomiędzy 100 a 110mm. Stracisz trochę zwinności w porownaniu do 100mm, ale zyskasz dużo na toczeniu i odczujesz również różnicę tych 4 milimetrów zwłaszcza na komforcie jazdy na nierównej nawierzchni. W 2005 roku rozpocząlem sezon na 110mm, ale potem przestawiłem się na 104-ki bo doszedłem do wniosku że 110-ki to za dużo dla mnie. W tym sezonie trenowałem ostro na 110-kach i od kiedy przestawiłem się na 104-ki moje osiągi znacznie sie poprawiły. Nogi nie męczyły się aż tak bardzo i mogłem utrzymać moją przeciętną prędkość lepiej i dlużej niż na 100-kach. Nie wiem ilu z was przesiadło się z 80-tek na 84-ki, poprawa jest prawie taka sama! Ponieważ jest to tylko mała zmiana, ciągle można jeździć na 104mm na małym 200m torze o dobrej przyczepności… z tym że musisz dużo potrenować aby nadrobić straty w zwinności. Osobiście, uważam że 104mm to odpowiedni rozmiar kółek na marathon. Zestaw taki wymaga szyn „tylko” 13-calowych, bez zmiany rozstawu bloków.
Test rozmiaru
Najszybsze okrążenie na 80m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Najszybsze okrążenie na 200m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Najszybsze okrążenie na 300m obwodzie drogowym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Czasówka 1000m na 80m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Czasówka 1000m na 200m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Czasówka 1000m na 300m obwodzie drogowym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Ciężar zestawu: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
TEST 100 vs. 104 vs. 110
Zanim kupisz - zapytaj, przeczytaj o sprzęcie do jazdy na wrotkach (rolkach / rolki)
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating
Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave
- powerhouski
- Prześcigant 4x100mm
- Posty: 306
- Rejestracja: śr marca 17, 2004 3:15
TEST 100 vs. 104 vs. 110
Post autor: powerhouski » czw stycznia 03, 2008 2:38
Kto mi dał skrzydła niech mi z łap odmota sidła...
Wróć do „Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed”
Przejdź do
- Regulamin oraz podstawowe informacje / Rules and informations for all inline skaters
- ↳ Zasady korzystania z forum oraz informacje o jego działaniach i rozwoju
- ↳ Powitalnia / welcome entry room
- ↳ Imprezy, kalendarz zawodów oraz aktualności portalu wrotkarstwo.pl
- ↳ Bezpieczeństwo i wrotki (rolki) / Safety
- ↳ Wrotkarstwo czyli jazda na rolkach - podstawowe informacje dla wszystkich
- ↳ Promocja wrotkarstwa w Polsce / Inline skating promotion in Poland
- ↳ Testy i nowości sprzętowe / News and hard/soft test
- ↳ Jazda rekreacyjna oraz do nauki / recreational inline skating
- ↳ Jazda fitness i szybka / fitness i speed inline skating
- ↳ Jazda freestyle i freeride / freestyle i freeride inline skating
- ↳ Jazda agresywna / aggressive inline skating
- ↳ Hokej / hockey inline skating
- ↳ Odzież, ochraniacze, plecaki i inne / Wear, pads, backpacks etc.
- Przyjedź, pojeździj, porozmawiaj / Let`s go, skate and talk
- ↳ Szukasz osób jeżdżących, chcesz pojeździć, potrenować? Cała Polska jest tutaj!
- ↳ Dolnośląskie
- ↳ Kujawsko-pomorskie
- ↳ Lubelskie
- ↳ Lubuskie
- ↳ Łódzkie
- ↳ Małopolskie
- ↳ Mazowieckie
- ↳ Opolskie
- ↳ Podkarpackie
- ↳ Podlaskie
- ↳ Pomorskie
- ↳ Śląskie
- ↳ Świętokrzyskie
- ↳ Warmińsko-mazurskie
- ↳ Wielkopolskie
- ↳ Zachodnio-pomorskie
- ↳ Ogólnopolskie
- ↳ Świat / World
- ↳ Masowe przejazdy w różnych miastach / Night Skating
- ↳ Night Skating Warszawa
- ↳ Night Skating Poznań "Nie dajmy się wyrolować!"
- Wrotkarstwo tradycyjne, czyli wrotki klasyczne / All about roller skates
- ↳ Sprzęt wrotkarski
- ↳ Filmy, książki, media o wrotkarstwie tradycyjnym
- ↳ Roller derby w Polsce
- ↳ Bad To The Bone - Poznań
- ↳ 3City Piranhas Roller Derby - Trójmiasto
- ↳ Warsaw Hellcats Roller Girls - Warszawa
- ↳ Vratislavia MadChix Roller Squad - Wrocław
- ↳ Roller derby na świecie
- Wszystko o jeździe rekreacyjnej na rolkach / All about recreational inline skating
- ↳ Sprzęt dla początkujących i nauki jazdy / Inline skates for beginners
- ↳ Pytania początkujących i rekreacyjnych wrotkarzy / help desk for beginners inline skaters
- Wszystko o jeździe fitness oraz szybkiej na rolkach / All about fitness and speed inline skating
- ↳ Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed
- ↳ Downhill
- ↳ Zdrowie / Health
- ↳ Trening, porady / Training, solutions
- ↳ Zawody jazdy szybkiej / Events inline speed skating
- ↳ Mistrzostwa Polski, Grand Prix Polski oraz Puchar Polski - historia, wyniki, galerie.
- ↳ Mistrzostwa Europy - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Mistrzostwa Świata oraz Puchar Świata WIC - historia, dyskusje, wyniki, zdjęcia.
- ↳ Czechy i Słowacja - Nestle Cup i inne zawody w Czechach oraz Słowacji, najświeższe informacje.
- ↳ Niemcy - zawody, historia, zdjęcia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Ciechowice - triathlon i inne imprezy, historia, wyniki, galerie, dyskusje.
- ↳ Dębno - historia maratonów, 12km i 14km 1999 - 2008
- ↳ Gdańsk Maraton Sierpniowy - od 2009 r. - najświeższe informacje.
- ↳ Gdańsk Maraton Solidarności - historia pięciu edycji od 2004 r. do 2008 r.
- ↳ Kalisz Supermaraton Kalisia - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Katowice - tematy związane z zawodami.
- ↳ Kraków Cracovia Maraton - historia od 2006 r. oraz najświeższe informacje
- ↳ Kraków "Nie tylko dla Orłów" 70km wokół Błoń. Historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Łódź Mbank Maraton - historia.
- ↳ Mała Dylewska Półmaraton - historia od 2007 r. oraz najświeższe informacje.
- ↳ Osiecznica historia i najświeższe informacje.
- ↳ Poznań Maraton - historia dziesięciu edycji maratonów od 2000 r. do 2009 r.
- ↳ Poznań Półmaraton od 2010 r. - najświeższe informacje
- ↳ Poznań i okolice - inne zawody
- ↳ Tomaszów Lubelski Roztocze Maraton - historia oraz najświeższe informacje.
- ↳ Toruń Maraton i inne zawody - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa Puchar Prezydenta - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Warszawa inne zawody.
- ↳ Wrocław - tematy związane z zawodami
- ↳ Zgorzelec Maraton Europejski - historia i najświeższe informacje.
- ↳ Polska - inne miasta i zawody
- ↳ Australia i Oceania - zawody, historia, informacje
- ↳ Szwajcaria - zawody, zdjęcia, historia i najświeższe informacje.
- ↳ Świat - inne państwa i zawody: Austria, Estonia, Francja, Holandia, Węgry, Włochy.
- Wrotkarstwo i jazda z wózkami z dziećmi / inline skating with strollers, buggy and kids
- ↳ Sprzęt - wózki / strollers, buggy for inline skating
- ↳ Gdzie jeździmy, nasze wyjazdy / Where skating with strollers, our trip
- Wszystko o freestyle - slalomie na rolkach / All about freestyle - slalom skating
- ↳ Freestyle slalom - informacje, strony www / Inline freestyle slalom web pages, contacts
- ↳ Freestyle slalom - sprzęt / Inline freestyle slalom equipment
- ↳ Freestyle slalom - zawody / Inline freestyle slalom - events
- Wszystko o freeride - jeździe miejskiej / All about freeride - urban skating
- ↳ Urban skating (freeride) informations, media / jazda po mieście informacje, media
- ↳ Urban skating - sprzęt / Inline urban skating equipment
- Wszystko o wrotkarstwie nordyckim / All about nordic skating
- ↳ Sprzęt do wrotkarstwa nordyckiego / nordic skating equipment
- ↳ Nasze trasy nordyckie / our roads for nordic skating
- Wszystko o jeździe agresywnej na rolkach (rolki) / All about aggressive inline skating
- ↳ Jazda agresywna - podstawy, media / The basis of inline aggresive skating, information, media
- ↳ Jazda agresywna - sprzęt / Inline aggressive skating equipment
- ↳ Jazda agresywna - zawody / Aggressive inline skating competition
- Wszystko o hokeju na rolkach / All about inline hockey
- ↳ Hokej na wrotkach (rolkach / rolki) / Inline hockey
- ↳ Hokej - kluby i teamy w Polsce / Inline hockey - teams, places to play in Poland
- ↳ Hokej - turnieje / Hockey - events
- ↳ Hokej - trening, rozgrywki / Let's play inline hockey. Trainings, games
- Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- ↳ Wszystko o jeździe na rolkach z psami / All about dog skating
- Kluby wrotkarskie w Polsce / Inline skating clubs and assocations in Poland
- Łyżwiarstwo / skating
- ↳ Łyżwiarstwo / skating
- Tematy poboczne
- ↳ Nowości z zico-skating.com / News from blog zico-skating.com
- ↳ Dział komercyjny / commercial shops
- ↳ Giełda sprzętu niekomercyjna / stock exchange non commercial
- ↳ Czas wolny / Free time
- ↳ Życzenia i gratulacje / greetings