TEST 100 vs. 104 vs. 110

Zanim kupisz - zapytaj, przeczytaj o sprzęcie do jazdy na wrotkach (rolkach / rolki)
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

Awatar użytkownika
powerhouski
Prześcigant 4x100mm
Posty: 306
Rejestracja: śr marca 17, 2004 3:15

TEST 100 vs. 104 vs. 110

Post autor: powerhouski » czw stycznia 03, 2008 2:38

Historia wrotkarstwa szybkiego rozpoczęła się od kółek o średnicy 76mm, potem 80mm i 84mm aż do ogromnego skoku do 100mm, ktory wydawał się skokiem w przyszłość (2004). W ciągu jednego roku ten ogromny skok okazał się być już przeszłościa, kiedy na początku 2005 roku Supersonic Salomon po raz pierwszy wyprodukował kółka 104mm i 110mm. Czy ta ewolucja ma sie ku końcowi, czy będzie trwała dalej?

Właściwie wygląda na to, że ewolucja ma się ku końcowi, a więc postaramy się z Pier Davide Romani, jednym z pierwszych wrotkarzy na 110 i 104, przeanalizować te ostatnie 3 rozmiary kółek: 100, 104 i 110mm.

100mm: Zmiana z 84mm na 100 była prawdopodobnie najbardziej trudną zmianą do której musiałem się zadoptować. Setki to zdecydowanie duże przejście z 84-rek. Toczą się lepiej, utrzymują prędkość dłużej i możliwe jest wykorzystanie 100% siły jaką sie posiada, bez odczucia że jedziesz za szybko – tak jakbyś jechał z góry. Wiesz, kiedy czujesz się taki szybki, że nie jesteś w stanie kontrolować swoich nóg. Pierwsza rzecz jaką odczułem to wysokość od podłoża, która dawała mi niestabilność, trzeba spędzić kilka godzin na setkach aby nabrać pewności siebie! Druga rzecz to to że musisz zmienić kadencję jazdy. Aby w pełni wykorzystać przewagę jaką daja duże koła, musisz mocniej się odpychać, ale nawet bardziej ważne jest to aby toczyć się dłużej niż na 84mm... ponieważ na setkach jest dużo łatwiej utrzymać maksymalną prędkość. Mogę na 100% powiedzieć, że przejście z 84mm na 100mm to była najlepsza kiedykolwiek zmiana dla wrotkarstwa. Poprawiło to maksymalną prędkość, średnią prędkość i mimo że kółka są wieksze, zwinność wrotkarzy pozostała taka jak na 84mm. Aby jeździć na 100mm nie musiałeś mieć specjalnych butów, tylko szynę.

110mm: Teraz koła 110mm są szeroko dostepne w sklepach po tym jak Saab Salomon zaskoczył świat w 2005 roku, jadąc pierwszy wyścig tegorocznego Pucharu Świata w Seulu na tych gigantach.
W tamtym sezonie, kiedy 110mm dopiero co weszły na rynek i były zupełną nowością, jak to zwykle bywa z nowymi technologiami, wielu ludzi nie wierzyło, że ten rozmiar ma przyszłość. Ale teraz, dwa lata później, 110mm wrócily do łask dzięki Matter i drużynie Powerslide. Osobiście przejeździlem na tych kółkach cały sezon także mogę spisać moje wrażenia.
Te koła są OGROMNE. Pierwsze uczucie to “cholera, te kółka są ciężkie” i oczywiście rozmiar nie pomaga zwinności czy zdolności do podwójnego odbicia, chociaż po pewnym czasie te rzeczy wracają. Moja osobista opinia: te kółka są naprawdę dobre na płaską trasę, która nie jest za trudna technicznie i nie ma zbyt wielu ostrych zakrętów. Trasę, gdzie ostatnie zakręty są w pewnej odległości od lini mety jak w Berlinie, Zurychu, Seulu, Incheonie, Suzhoe czy Pampalonie. Mówię tak ponieważ nawet po miesiącach ciężkiego treningu aby poprawić moją zwinność, negatywne aspekty tych kółek to ciągle wiraże i zdolność do gwałtownej zmiany rytmu. Z drugiej strony, prosta, płaska trasa daje doskonałą okazję do wykorzystania całej pary w nogach. Jeśli powiemy że setki były jeden krok ponad 84mm, 110 jest prawdopodobnie jakieś 2 kroki ponad 100mm – i tym razem nie ma ucieczki od ich negatywów. Jeszcze inny problem związany z tymi kółkami pojawia się kiedy jestem zmęczony. Kiedy jestem zmęczony jest mi trudno przyspieszać, odpychać się i poprostu jechać na tych kołach. Na 110-kach wydaje się to 10 razy cięższe! Dla porownania z rowerem – probowaleś kiedy wrzucić na najcięższą zębatkę kiedy jesteś zmęczony? Jest to dokladnie takie samo odczucie na 110-kach.

Radziłbym zarezerwować ten rozmiar kółek dla tych bardzo mocnych, muscularnych długodystansowców, którzy znają dobrze trasę i wiedzą że te kółka są odpowiednie, czy dla tych fitnesowców, którzy są zainteresowani w odczuciach związanych z jazdą kółkach bezkompromisowych, na kółkach bez ograniczeń w prędkości maksymalnej, nawet na słynnym zjeździe w Saint Moritz!
Nie polecalbym tych kółek dla tych wrotkarzy, ktorzy są zainteresowani jazdą na torze czy na ciasnych trasach, oraz dla tych drobnych, młodych zawodników, którzy nie mają mocarnych ciał. Kółka 110mm są kółkami bezkompromisowymi ... dają wszystko albo nic.
W drużynie Salomona, aby zamocować zestaw 110mm przesunęliśmy punkty przyczepienia szyny z 195mm do 205mm. Dzieki temu wysokość naszych wrotek od podłoża była prawie taka sama jak na zestawach 100mm. W ten sposob nasze 110-ki były lepsze w użyciu i dużo zwrotniejsze... to był nasz SEKRET w 2005 roku. Wszystkie inne firmy wolały szybko sprzedać ten zestaw, i dlatego wciskaly 110mm na szyny o rozstawie 195 bez zastanowienia że wysokośc takiej wrotki od podloża jest dużo większa niż w setkach. A to jest naprawdę duża wada! Ta mała różnica powoduje że 110mm zachowują dziwnie... dużo gorzej! Odbicie jest dużo trudniejsze, trudniej jest osiągnąć prędkości maksymalne i kostki znajdują się pod ogromnym naciskiem. Porównaj 100mm na 12.8 cala szynach do 110mm na 13.3 cala… dużo dłuższe! Ale będziemy mówić o rożnicach między szynami w nastepnych wydaniach magazynu W-trenera.

104mm: Zostawiłem moje komentarze o 104mm na koniec ponieważ to rozmiar, ktory naprawdę lubiłem. 104mm to odpowiedni kompromis pomiędzy 100 a 110mm. Stracisz trochę zwinności w porownaniu do 100mm, ale zyskasz dużo na toczeniu i odczujesz również różnicę tych 4 milimetrów zwłaszcza na komforcie jazdy na nierównej nawierzchni. W 2005 roku rozpocząlem sezon na 110mm, ale potem przestawiłem się na 104-ki bo doszedłem do wniosku że 110-ki to za dużo dla mnie. W tym sezonie trenowałem ostro na 110-kach i od kiedy przestawiłem się na 104-ki moje osiągi znacznie sie poprawiły. Nogi nie męczyły się aż tak bardzo i mogłem utrzymać moją przeciętną prędkość lepiej i dlużej niż na 100-kach. Nie wiem ilu z was przesiadło się z 80-tek na 84-ki, poprawa jest prawie taka sama! Ponieważ jest to tylko mała zmiana, ciągle można jeździć na 104mm na małym 200m torze o dobrej przyczepności… z tym że musisz dużo potrenować aby nadrobić straty w zwinności. Osobiście, uważam że 104mm to odpowiedni rozmiar kółek na marathon. Zestaw taki wymaga szyn „tylko” 13-calowych, bez zmiany rozstawu bloków.


Test rozmiaru
Najszybsze okrążenie na 80m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Najszybsze okrążenie na 200m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Najszybsze okrążenie na 300m obwodzie drogowym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Czasówka 1000m na 80m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Czasówka 1000m na 200m torze profilowanym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Czasówka 1000m na 300m obwodzie drogowym: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)

Ciężar zestawu: 100 (xxxx) 104 (xxxx) 110 (xxx)
Kto mi dał skrzydła niech mi z łap odmota sidła...

ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed”