Ukręciłem gwint w bucie.

Zanim kupisz - zapytaj, przeczytaj o sprzęcie do jazdy na wrotkach (rolkach / rolki)
Dział tylko o jeździe fitness i szybkiej.
Place to talk about skates, wheels, bearings. Only for fitness and speed inline skating

Moderatorzy: MirekCz, null, PeterCave

sstolper
Posty: 46
Rejestracja: wt lipca 05, 2011 8:55
Moje rolki: Rollerblade
Jeżdżę od: 01 maja 2011
Lokalizacja: Słupsk

Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: sstolper » pn sierpnia 19, 2013 9:41

Witam forumowiczów,

Stała się rzecz nieprzewidywana i tragiczna, ukręcił mi się gwint w bucie do mocowania szyny.

Są to rolki RB Tempest 100 model 2012.

Czy macie może wiedzę jak skonstruowany jest opleciony włóknem gwintowany element metalowy - chodzi o otwór z przodu buta.
Pierwsza myśl jaka przychodzi mi do głowy to wziąć gwintownik 7mm i zrobić nowy gwint.
Boję się tylko o to czy ten element to nie jest przypadkiem blaszka z cienką tulejką, która przy powiększaniu otworu może po prostu pęknąć.

A może macie jakieś inne sposoby na to?

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: zico » pn sierpnia 19, 2013 2:34

Rozwiercenie od strony górnej buta i wyciągnięcie całej blachy, włożenie nowej (są dostępne) i w jakiś sposób zaklejenie / zakrycie górnej części rozwiercenia.

Gwint o większej średnicy - również możesz spróbować.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

sstolper
Posty: 46
Rejestracja: wt lipca 05, 2011 8:55
Moje rolki: Rollerblade
Jeżdżę od: 01 maja 2011
Lokalizacja: Słupsk

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: sstolper » pn sierpnia 19, 2013 2:45

zico pisze:Rozwiercenie od strony górnej buta i wyciągnięcie całej blachy, włożenie nowej (są dostępne) i w jakiś sposób zaklejenie / zakrycie górnej części rozwiercenia.

Gwint o większej średnicy - również możesz spróbować.
Dzięki Zico za szybką odpowiedź. No to pokombinuję z większym gwintem, w zanadrzu będzie zawsze wyjęcie blachy.

Myślałem jeszcze o jednym rozwiązaniu. Ponieważ śruba nie dochodzi do końca można wziąć inną dłuższą i spróbować "załapać" ją na najgłębszych zwojach. Co o tym myślisz?

Jeżeli masz luzem te blaszki to, czy mógłbyś powiedzieć jak ona jest skonstruowana? A może masz jakąś fotkę?

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: zico » pn sierpnia 19, 2013 3:27

Witaj,

śruba musi chwycić ze 4 zwoje, ale radziłbym nie ryzykować w tym przypadku jeśli połowa jest zerwana...

Co do tego elementu - nie mam pod ręką aparatu, ale przypomnij mi się, jutro wrzucę to zdjęcie.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

grzesnt
Czterokółkowiec
Posty: 54
Rejestracja: ndz lutego 22, 2009 11:28
Jeżdżę od: 15 kwie 2005

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: grzesnt » pn sierpnia 19, 2013 5:11

Witam.
Miałem podobny problem z rolkami małżonki RB Tempest 90.
Rozwierciłem otwór i nagwintowałem gwintownikiem M7.
Trzyma drugi sezon.

sstolper
Posty: 46
Rejestracja: wt lipca 05, 2011 8:55
Moje rolki: Rollerblade
Jeżdżę od: 01 maja 2011
Lokalizacja: Słupsk

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: sstolper » wt sierpnia 20, 2013 7:41

grzesnt pisze:Witam.
Miałem podobny problem z rolkami małżonki RB Tempest 90.
Rozwierciłem otwór i nagwintowałem gwintownikiem M7.
Trzyma drugi sezon.
Dzięki za informację. Dzisiaj właśnie but idzie na warsztat.

sstolper
Posty: 46
Rejestracja: wt lipca 05, 2011 8:55
Moje rolki: Rollerblade
Jeżdżę od: 01 maja 2011
Lokalizacja: Słupsk

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: sstolper » wt sierpnia 20, 2013 12:04

Witam Ponownie,

Nowy gwint o grubości 8mm został wykonany - czyli o 2 numery większy.
Nowością dla mnie okazało się to, że wewnętrzny element jest z aluminium co tłumaczy dlaczego tak łatwo zerwać gwint, tym bardziej że śruba jest z twardej hartowanej stali.

Zadaję sobie teraz pytanie jak przykręcać śruby żeby nie nadwyrężać gwintów wewnętrznych. Z jednej strony jest obawa zerwania, a z drugiej, że szyna podczas jazdy ulegnie przemieszczeniu.

Czym Wy się kierujecie dokręcając szynę?
A może wcale nie trzeba tak bardzo mocno dokręcać, bo przecież nacisk buta na szynę zawsze mniej więcej jest pionowy?

PS. Dzięki Zico, zdjęcia blaszki na razie nie potrzebuję.

Awatar użytkownika
Toudi
Prześcignął Chuck`a...
Posty: 1974
Rejestracja: pn września 18, 2006 12:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: Toudi » wt sierpnia 20, 2013 1:05

Szyny się luzują od drgań a nacisk wcale nie jest pionowy ale oczywiste jest, że przedobrzyłeś, skoro zerwałeś gwint.
Może niech ktoś słabszy ci to dokręci.
Można też kupić kleje do gwintów albo kapnąć kroplę farby nitro na gwint przed wkręcaniem.
Są też śruby aluminiowe - zmniejszysz ryzyko zerwania gwintu w płytce.
Pozdrawiam
Piotr

Awatar użytkownika
_blues_
Czterokółkowiec bez hamulców
Posty: 136
Rejestracja: pn lipca 08, 2013 7:16
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: _blues_ » wt sierpnia 20, 2013 5:13

Odpowiedź jest prosta - klucz dynamometryczny.
Tak naprawdę nie ma lepszej metody, "czucie" zawsze jest zawodne, a do rolek są dedykowane proste klucze.
Wada: żaden klucz dynamometryczny nie jest tani, choć te rolkowe są strawne.

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: bj43 » czw września 05, 2013 5:05

Śruba mocująca płozę do buta powinna być na tyle długa, aby można było wykorzystać prawie wszystkie zwoje gwintu w bucie. Tylko wtedy będzie można ją odpowiednio dokręcić. Na długość śruby powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy stosowaniu podkładek pomiędzy szyną a butem, bo wtedy śruba może być za płytko wkręcona. Jak ważna jest to sprawa dla naszego bezpieczeństwa nie trzeba chyba nikogo przekonywać, ale warto przypomnieć.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
zico
Admin
Posty: 8963
Rejestracja: śr stycznia 28, 2004 8:53
Moje rolki: SR Tarrega
Jeżdżę od: 12 sty 1994
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: zico » czw września 05, 2013 5:19

Z taką uwagą, że różne buty mają różną ilość zwojów i nie do końca musi być tak, że trzeba wykorzystywać wszystkie zwoje, bo może się później okazać, że nie da się już wykręcić tej śruby - przykład Rollerblade Speedmachine/Tempest, bardzo dużo zwojów.
Serdecznie pozdrawiam,
Jakub "Zico" Ciesielski
http://www.wrotkarstwo.pl - jazda na rolkach: Twoje pierwsze źródło informacji
http://www.zicoracing.com - sklep z rolkami

bj43
Szybszy niż Chuck Norris na 5x80mm
Posty: 492
Rejestracja: pn lipca 28, 2008 7:13
Jeżdżę od: 02 sty 2010
Lokalizacja: Kraków

Re: Ukręciłem gwint w bucie.

Post autor: bj43 » czw września 05, 2013 9:34

Dla uniknięcia zapiekania się śrub, co mi się już kilka razy zdarzyło przy śrubach aluminiowych, stosuję odrobinę smaru grafitowego na gwint. Obawiałem się początkowo, że mogą się odkręcać w czasie jazdy, ale nic takiego się nie dzieje.
Co do długości gwintu to nie sądzę, aby była ona wynikiem fanaberii konstruktora. Prawdopodobnie wynika z obliczeń dla maksymalnego obciążenia połączenia - maksymalny przyjęty ciężar rolkarza i adekwatna siła. Gdyby ten dłuższy gwint nie był potrzebny, to na pewno by taki nie był, szczególnie przy butach do jazdy szybkiej, gdzie każdy gram konstrukcji się liczy.
Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Sprzęt - jazda fitness i szybka / Equipment - fitness and speed”